Automatyzacja i cyfryzacja. Rewolucja na rynku nieruchomości komercyjnych

/ media.pl.cushmanwakefield.com.pl, infowire.pl

Szeroko pojęte automatyzacja i cyfryzacja wszystkich dziedzin życia mają znaczny wpływ także na gospodarkę. W tym kontekście eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wyodrębnili pięć głównych czynników, które będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju rynków powierzchni handlowych i magazynowych w najbliższej przyszłości.

Na rozwój sektorów nieruchomości handlowych i magazynowych będą wpływać te same czynniki. W obu jednak przypadkach oddziaływanie to będzie miało inny wymiar. Wśród najważniejszych czynników można wyróżnić: rozwój modelu D2C, wdrażanie nowoczesnych technologii, a także zmiany demograficzne i prawne oraz przekształcenia w modelu transportu i mobilności (towaru i ludzi).
 
Model D2C
Nowe technologie sprawiają, że dotarcie do potencjalnych klientów staje się coraz łatwiejsze. Znacznie ułatwia to nowym firmom wejście na rynek i umożliwia konsumentom zamawianie towaru bezpośrednio u producenta, bez konieczności odwiedzania sklepu. Wraz z rozwojem koncepcji „smart” życie staje się łatwiejsze – o zakupy w domach może zadbać np. „inteligentna” lodówka. Przy dodaniu do tego automatyzacji procesów i odnawialnych subskrypcji/zamówień, model direct-to-consumer stanie się bardzo popularny. Jeśli tradycyjny handel detaliczny nie będzie w stanie wykorzystać tego trendu na swoją korzyść, może – w rezultacie – stracić na znaczeniu. Podobne wyzwanie może stanąć przed zarządcami powierzchni magazynowych. W rzeczywistości, w której coraz bardziej powszechne stanie się bezpośrednie zamawianie różnego rodzaju dóbr u producenta, z pewnością zmieni się popyt na powierzchnie magazynowe, ale zmianie ulegną również oczekiwania względem tego typu powierzchni.
 
Nowe technologie
Od lat e-commerce jest postrzegany jako zagrożenie dla handlu tradycyjnego, ale należy podkreślić, że umiejętne włączenie sprzedaży internetowej w strategię firmy (m.in. w postaci sprzedaży wielokanałowej/omnichannel) może przynieść tradycyjnemu sektorowi handlowemu dodatkowy zysk. Współczesne technologie pozwalają znacznie skuteczniej dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy już teraz oczekują od zarządców i właścicieli galerii handlowych wprowadzenia zmian, np.: przekształcenia charakteru i urozmaicenia oferty parków handlowych, wykorzystywania technologii bluetooth czy sieci wi-fi do celów marketingowych.

– W związku ze zmianą stylu życia konsumentów od dawna obserwujemy wzrost sprzedaży w sektorze e-commerce. Centra handlowe są coraz rzadziej postrzegane jako jedyne miejsce do robienia zakupów – coraz częściej traktuje się je jako alternatywny sposób na spędzanie wolnego czasu, jako miejsce rozrywki czy spotkań z przyjaciółmi, szczególnie w sezonie zimowym. Stawia to przed właścicielami galerii handlowych nowe wyzwania. Muszą oni sukcesywnie rozszerzać ofertę rozrywkową oraz gastronomiczną, a co za tym idzie – realizować duże inwestycje, mające na celu zwiększenie fizycznej odwiedzalności galerii handlowych przez klientów. Ostatnio wprowadzona w życie w Polsce regulacja prawna dotycząca zakazu handlu w niedziele przyczyni się niewątpliwie do dalszego wzrostu sprzedaży w sektorze e-commerce, a klienci będą poszukiwać nowych sposobów na wykorzystanie wolnego czasu, skupiając się na sporcie i rozrywce, w związku z czym uważam, że sektor entertainment/rozrywki w galeriach handlowych to potencjał najbliższej przyszłości – tłumaczy Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.


W przypadku sektora logistycznego i magazynowego, nowe technologie zmienią sposób, jakość i efektywność zarządzania. To również istotny bodziec na rynku pracy w tym obszarze – w zdecydowanie większym stopniu odczuwalny będzie popyt na wykwalifikowaną siłę roboczą, w tym specjalistów IT czy inżynierów.
 
Demografia
Współczesne przekształcenia demograficzne w znacznym stopniu wpłyną na rynek powierzchni handlowych. Wraz ze wzrastającą świadomością społeczeństwa i rosnącą zamożnością, dłuższym życiem w zdrowiu i zmianami w sposobie życia, rosnąć będzie także zapotrzebowanie na powierzchnię handlową. Ponadto, w związku ze zmianami w strukturze demograficznej, sklepy będą musiały dostosować swoją ofertę do potrzeb i gustów różnych pokoleń. Postępujący wzrost świadomości społecznej, a także rosnące oczekiwania konsumentów sprawią, że utrzymanie lojalności klientów będzie coraz trudniejsze. Dla sektora logistycznego szczególnie istotna będzie postępująca migracja do miast oraz rozwój sektora e-commerce. Będzie to oznaczało przekształcenia tradycyjnej sieci dostaw (magazyn-sklep/firma) na bardziej różnorodną i elastyczną (sklepy, punkty dostaw, domy etc.).

– Od kilku lat obserwujemy poważne zmiany zachowań konsumenckich objawiające się m.in. zmianą oblicza handlu detalicznego i popularyzacją zakupów w sieci. Wraz z rosnącą urbanizacją i starzeniem się społeczeństw, nowe zwyczaje zakupowe będą się nasilać, a znaczenie sprzedaży internetowej będzie rosło. Jednocześnie zwiększać się będzie presja na podniesienie jakości dostaw i skrócenie ich czasu. Już dziś sklepy e-commerce prześcigają się w tym zakresie – jest to bowiem jeden z najistotniejszych elementów wyróżniających w sieci, wpływający bezpośrednio na ocenę sklepu i ponowny zakup. Rosnące wymagania będą możliwe do zrealizowania tylko dzięki odpowiedniej infrastrukturze magazynowej. W najbliższych latach z pewnością zwiększy się ilość nie tylko dużych centrów dystrybucyjnych dla e-commerce, ale również miejskich obiektów logistycznych, dostosowanych do wymogów najemców z tej branży, obiektów kurierskich (cross-dock) czy obiektów wyspecjalizowanych w obsłudze posprzedażowej – komentuje Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Cushman & Wakefield.
 


Transport
To, w jaki sposób ludzie będą się masowo poruszać, jest kluczowe dla handlu oraz branży logistycznej. Należy pamiętać, że pojazdy w pełni autonomiczne są perspektywą najbliższych 10-15 lat, a w tym czasie, w obszarze mobilności, być może nastąpią jeszcze jakieś inne istotne zmiany. Będzie to miało wpływ na postrzeganie odległości i dostępność danego miejsca. Oznaczać to może, że lokalizacja danego centrum handlowego (lub magazynu) przestanie być wystarczającym atutem, co w znacznym stopniu może prowadzić do istotnych zmian na rynku (w tym również korekty cen za powierzchnię). Ponadto rewolucja w transporcie publicznym może spowodować zmniejszenie popytu na powierzchnie parkingowe i wykorzystanie powierzchni zajmowanej uprzednio przed duże parkingi w zupełnie innych celach.
 
Uregulowania prawne
To, jak poszczególne rządy będą podchodzić do aktualnych i przyszłych wyzwań w obszarze handlu i logistyki, jest jedną z wielu niewiadomych. Kluczowe obszary, które z całą pewnością należy obserwować to: prawa konsumenta, prawo podatkowe, prawo pracy, prawo dotyczące środowiska naturalnego (w tym możliwe ograniczenia w transporcie drogowym), a także przepisy związane z ochroną danych, czy wykorzystywaniem cookies.
 
 

Źródło: niezalezna.pl, media.pl.cushmanwakefield.com.pl, infowire.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

„To jeden z ważniejszych punktów programu PiS” – zapewnia minister. I punktuje poprzedników z PO-PSL

/ Andrzej Pobiedziński/freeimages.com

– Na najbliższej konwencji wyborczej Prawa I Sprawiedliwości, która odbędzie się w najbliższą niedzielę w Sandomierzu, będziemy prezentować nasz program rolny – powiedział w rozmowie z PAP minister rolnictwa, Jan Krzysztof Ardanowski.

Minister rolnictwa przypomniał, że "premier podpisał rozporządzenie o wyznaczeniu terminu wyborów, rozpoczyna się formalnie kampania wyborcza".

Polityka rolna to jeden z ważniejszych punktów programu naszej partii. Na obszarach wielskich żyje ok. 40 proc. ludności Polski i ci ludzie muszą także żyć godnie korzystając z różnych dóbr socjalnych i osiągać odpowiednie dochody – dodał.

Jan Krzysztof Ardanowski zaznaczył, że "PiS ma inne podejście do polityki rolnej niż nasi poprzednicy".

To już widać chociażby w dotychczas uchwalonych ustawach. Przede wszystkim jesteśmy przekonani, że rolnictwo - to jest jeden z ważniejszych kierunków rozwoju gospodarczego Polski. Postawienie na rozwój obszarów wiejskich oznacza szersze wykorzystanie zasobów polskiego rolnictwa i polskiej wsi. Program rolny nie dotyczy tylko samego rolnictwa, chce także przywrócić rangę i znaczenie obszarów wiejskich, które zaczęły być marginalizowane. Poprzednia koalicja rządząca realizowała politykę polaryzacyjno-dyfuzyjną, która polegała na wzmocnieniu 8-9 najwyższych miast w Polsce. To tam miały powstać wielkie inwestycje i miejsca pracy. Miasta te miałyby zasycać ludność wiejską zapewniając im lepszy byt i w ten sposób miał następować rozwój kraju - to była bzdura. Moja formacja polityczna uważa, że wieś jest równoprawnym miejscem do życia i rozwoju dla wszystkich mieszkańców Polski – dodał.

Minister podkreślił, że rząd chce rozwijać wieś w zakresie infrastruktury technicznej.

Tworzymy wielomiliardowy fundusz budowy dróg lokalnych. W tym zakresie są ogromne zaniedbania, na 200 tys. km dróg lokalnych 120 tys. km wymaga naprawy. Jest to też kwestia dokończenia budowy wodociągów na wsi. Tu już nie ma jakiś wielkich dramatów, ale ok. 10 proc. miejscowości nie ma bieżącej wody z wodociągów. Istnieje problem kanalizacji. Tam, gdzie jest zwarta zabudowa, powstanie kanalizacja zbiorcza. Odtwarzamy usługi publiczne - komunikację publiczną np. autobusową, kolejową np. wprowadzając m.in. szynobusy. Chcemy ratować infrastrukturę społeczną - przedszkola, szkoły, placówki służby zdrowia. Przywracamy komisariaty policji na wsi. Do tej pory udało się wznowić prace ponad 100 takich posterunków – wskazywał.

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl