Będzie tańsza metoda utwardzania dróg gruntowych? Trwają testy

/ Ihs 33333

Nową metodę utwardzania dróg gruntowych – ze stabilizacją cementem – testuje częstochowski zarząd dróg. Miasto po szeregu inwestycji na głównych arteriach chce skupić się na drogach lokalnych, w tym gruntowych, liczących 180 km spośród 650 km wszystkich dróg publicznych.

Jak poinformowało w czwartek biuro prasowe częstochowskiego magistratu, tego dnia Miejski Zarząd Dróg i Transportu zaprezentował wdrażanie nowej technologii utwardzania ulic o nawierzchni gruntowej na ul. Polnej w dzielnicy Stradom. Na 700-metrowym odcinku ul. Polnej trwają zlecone przez zarząd, warte ok. 400 tys. zł prace, mające zweryfikować nową technologię.

Zastosowana metoda wykorzystuje stabilizację cementem. Podbudowa drogi składa się z betonu z dodatkiem środków wiążących. Po odczekaniu tygodnia na związanie podbudowy, na drodze ułożona zostanie cienka asfaltowa mieszanka, a na wiosnę – jeśli nawierzchnia dobrze zniesie zimowe miesiące – drogę pokryje tzw. warstwa ścieralna.

Miasto wyjaśnia, że chce postawić na tę technologię ze względu na jej racjonalność ekonomiczną, szybkość wykonania i dobre parametry wytrzymałościowo-jakościowe. Jej zastosowanie ma pozwolić zdecydowanie szybciej – i za znacznie mniejsze pieniądze niż tradycyjnymi metodami – zwiększyć długość dróg utwardzonych, szczególnie w dzielnicach peryferyjnych.

Według analiz prowadzonych w ostatnich miesiącach na zlecenie MZDiT zastosowanie tej technologii utwardzania przy drogach dojazdowych czy osiedlowych – z przewagą ruchu samochodów osobowych - jest uzasadnione. Warunkiem są rowy odwadniające, ponieważ metoda nie zakłada budowy kanalizacji deszczowej.

MZDiT będzie analizował odcinki, na których zastosowane zostaną nowe rozwiązania. Jeśli przewidywania o ich skuteczności się sprawdzą, z początkiem sezonu budowlanego – na wiosnę – prace z ich wykorzystaniem planowane są na większą skalę.

Przyspieszenie inwestycji w tym zakresie to jedno z założeń programu "Lepsza komunikacja w Częstochowie”. ”Jednym z założeń programu jest to, by po realizacji najbardziej strategicznych, kluczowych inwestycji drogowych, większy nacisk położyć na poprawę stanu dróg lokalnych, w tym przede wszystkim gruntowych” - wyjaśnił cytowany przez miasto jego prezydent Krzysztof Matyjaszczyk.

„Dzięki nowym technologiom, które testujemy, proces poprawy stanu dróg osiedlowych można znacznie przyspieszyć, a także rozszerzyć, bo koszty prac są około dwukrotnie niższe” - wskazał.

Niezależnie od tych planów Częstochowa prowadzi duże przedsięwzięcia. 1 października br. MZDiT poinformował o podpisaniu - po trwającej ponad rok procedurze - umowy z konsorcjum firm, które zrealizują największą drogową inwestycję w mieście ostatnich lat: kosztem blisko 179 mln zł przebudowany zostanie 5,5-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 1.

Na znacznym przebiegu tej trasy, w centrum miasta i na południe od niego, powstaną m.in. dwa dwupoziomowe skrzyżowania, nowa estakada w dzielnicy Raków, ścieżki rowerowe, kładki i chodniki. Prace budowlane – po zaprojektowaniu - mają rozpocząć się jesienią przyszłego roku.

Północny fragment DK1 w granicach Częstochowy został zmodernizowany przez miasto w ostatnich latach, również przy wsparciu środków unijnych. Węzeł DK1 z ul. Makuszyńskiego, zakończony w grudniu 2011 r., został w 2013 r. uzupełniony o tzw. Korytarz Północny, łączący DK1 m.in. z dzielnicą Północ. Dwupoziomowy węzeł dróg nr 1 i nr 46 (czyli skrzyżowanie alei Wojska Polskiego z aleją Jana Pawła II) został oddany do użytku w październiku 2014 r. W kolejnym roku zakończyła się natomiast przebudowa drogi krajowej 91, w ramach której powstał nowy, znacznie rozbudowany węzeł dróg nr 1 i 91.

Miasto zabiega także o środki na budowę tzw. ulicy Bugajskiej bis w południowej części miasta. Chodzi o bezkolizyjne rozwiązanie skrzyżowania dróg krajowych nr 1 i 46 przy wylocie na Jędrzejów i Kielce, wraz z przejściem nad torami kolejowymi na trasie między Częstochową a Katowicami.

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Warszawę czekają weekendowe utrudnienia w ruchu

/ Pixabay/ 1209

W związku z remontem ulic oraz wydarzeniami sportowymi w zbliżający się weekend warszawiacy mogą spodziewać się utrudnień w ruchu. Dotyczy to m.in. rejonu ul. Obozowej na Woli, Świątyni Opatrzności w Wilanowie oraz Łazienek Królewskich.

Od piątku od godz. 21, do soboty do godz. 8 drogowcy zamkną ul. Obozową w kierunku al. Prymasa Tysiąclecia. Tam, ze względu na zły stan techniczny drogi na odcinku od ul. Płockiej do Wawrzyszewskiej, wymieniona zostanie nawierzchnia. Objazd został wytyczony ulicami J. Ostroroga i Wawrzyszewską. Zamknięty odcinek będzie można objechać także jadąc ulicami Płocką, Wolską i al. Prymasa Tysiąclecia.

W sobotę warszawskie ulice zostaną przejęte przez rowerową pielgrzymkę. Rowerzyści ruszą o godz. 10 sprzed kościoła św. Stanisława Kostki na ul. kard. S. Hozjusza i pojadą trasą: Felińskiego, Krasińskiego, pl. Wilsona, Krasińskiego, Wybrzeże Gdyńskie, Wybrzeże Gdańskie, Grodzka, al. Solidarności, Kapucyńska, Miodowa, pl. Zamkowy, Krakowskie Przedmieściem pod kościół św. Anny.

Potem o godz. 11.30 cykliści wyruszą w dalszą trasę. Przejadą Miodową, Kapucyńską, al. Solidarności, mostem Śląsko-Dąbrowskim, al. Solidarności, Radzymińską, Kosmowskiej, Grodzieńską, Radzymińską, Naczelnikowską, Księcia Ziemowita, Swojską, Janowiecką do parafii św. Trójcy w Ząbkach.

Kolejny etap pielgrzymki rozpocznie się o godz. 13, gdy uczestnicy wyruszą w kierunku ul. Chełmżyńskiej i dalej ulicami Stepową, Korkową, Związkową, Łysakowską, Kaczeńca, Wydawniczą, Bosmańską, Rzeźbiarską pod kościół Matki Bożej Królowej Polski.

Ostatni odcinek pielgrzymki ruszy o 14.30 i pojedzie z ul. Rzeźbiarskiej ulicami VII Poprzeczną, Wydawniczą, Lucerny, Kadetów, Wałem Miedzeszyńskim, mostem Siekierkowskim, Wałem Zawadowskim, Spiralną, Kobylańską, Łuczniczą, Biedronki, Obornicką, Wiertniczą, Przyczółkową, Klimczaka do Świątyni Opatrzności Bożej.

Również w sobotę odbędzie się inne wydarzenie sportowe - Irena Women’s Run, czyli pięciokilometrowy bieg, poświęcony pamięci Ireny Szewińskiej - najwybitniejszej polskiej lekkoatletki. Celem biegu jest przede wszystkim promocja zdrowego, aktywnego trybu życia wśród kobiet.

Bieg rozpocznie się o godz. 12. Start i meta znajdują się na ul. Agrykola. Uczestniczki przebiegną przez Łazienki Królewskie, a następnie ulicami: Gagarina (jezdnią w kierunku ul. Belwederskiej) – Belwederska – Al. Ujazdowskie – Piękna – Górnośląska – Myśliwiecka i do mety. W związku z tym w sobotę w godz. 11.30-13 ulice na trasie biegu będą wyłączone z ruchu, podobnie jak wyjazd z ul. Parkowej na ul. Gagarina, a także połączenie ulic Klonowej i Bagatela z Al. Ujazdowskimi. Utrzymany natomiast zostanie wyjazd z al. Szucha w ul. Koszykową. Jadący Al. Ujazdowskimi od strony pl. Trzech Krzyży będą musieli skręcić w prawo w ul. Piękną, a z ul. Rozbrat trzeba będzie skręcić w lewo w ul. Łazienkowską.

 

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Udostępnij

Tagi

Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl